Terminale kontenerowe zaczęły ważenie kontenerów morskich

Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Przewozowa branża od dawna miała ogromny problem nieodpowiednio deklarowanej wagi kontenerów. Na nieszczęście duża ilość nadawców nie specjalnie się tym nie przejmowała, a ma to bardzo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa rejsów. Niewielkie nawet różnice w deklarowanej wadze mogą się przy kilkunastu tysiącach kontenerów kumulować, powodując bardzo duże kłopoty ze stabilnością, a czasami nawet utonięcia. Z tego też powodu od wielu lat były prowadzone intensywne prace w celu uporządkowania tego tematu, ale z powodu kosztów nie można ich było zakończyć z sukcesem. Dopiero całkiem niedawno udało się osiągnąć porozumienie, na mocy jakiego wszystkie kontenery znajdujące się na statku muszą być dokładnie zważone. Te regulacje prawne będą obowiązywały od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nierespektowanie wiąże się ze sporymi konsekwencjami. Konieczność podania dokładnej wagi kontenera spoczywa na nadającym, z tego też powodu musi on przypilnować tego, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi zasadami. Jednocześnie przewoźnicy i terminale mają prawo odmówić przyjęcia kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy pozwalają na dzień dzisiejszy na ważenie kontenerów przy użyciu dwóch odmiennych technik. Pierwsza z nich to zważenie kompletnego zapakowanego i zaplombowanego kontenera, a druga to ważenie poszczególnych cząstkowych towarów wraz z opakowaniami i zsumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza technika jest dużo szybsza i wygodniejsza do użytku, lecz będzie wymagać zakupu certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. W chwili obecnej raptem niewielka część portów w naszym kraju posiada tego typu możliwości, lecz w dalszym ciągu nie będzie w nich szans na obsługę wszystkich jednostek. Z tego też powodu w dalszym ciągu spora część kontroli wag będzie się musiała odbywać u nadawców, w firmach które się zajmują załadunkiem. W nadchodzącym czasie w planach są rzecz jasna inwestycje w tym kierunku, lecz sprawa nie będzie jedynie dotyczyć zakupienia jeszcze jednej wagi, ale też zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Przykładowo port na terenie Szczecina posiada już szereg procedur związanych z obsługiwaniem kontenerów, a dodatkowo może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadowaniem.