Rozbudowa terminalu intermodalnego w porcie gdańskim

Duża rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Gdańsku

Duża rozbudowa terminalu intermodalnego w Gdańsku

Gdański port GTK od paru lat rozwija się w niezwykle szybki sposób, świetnie to zresztą widać po liczbie inwestycji, które się pojawiają na jego terenie. Niedawno na zakupy nowoczesnych urządzeń wydano około 90 milionów, a w styczniu roku 2016 oddano do użycia następną dużą inwestycję. Została bowiem zakończona wtedy znaczna rozbudowa kontenerowego terminala na Szczecińskim Nabrzeżu. Całość projektu szacuje się na 26,9 mln zł, i w dużej mierze będzie on finansowany ze środków unijnych. Jak jednak wspomina Dorota Raben, obecny prezes Zarządu Portu, to dopiero początek inwestycji. W nadchodzącym roku planuje się bowiem wydać kolejne 100 milionów, a wszystko dlatego, żeby zwiększyć przeładunkowe zdolności i zwiększyć jeszcze konkurencyjność portu. W związku z tym że Port jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym, to tego typu inwestycja pozwoli na znacznie bardziej sprawną i wydajną obsługę. Jest to o tyle istotne, że intermodalny transport jest coraz bardziej popularny wśród licznych kontrahentów.

Wymieniona wyżej inwestycja obejmowała przede wszystkim modernizację licznych obiektów na Nabrzeżu Szczecińskim. Łącznie prace wykonano na blisko czterdziestu tysiącach metrów kwadratowych, z z czego dwie trzecie to plac na którym się składa kontenery. To właśnie przebudowa tego placu była podstawą wspominanej inwestycji, ale oprócz tego zrobiono liczne pomocnicze projekty. Przebudowie został poddany zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacji, wraz z nowym wjazdem na teren portu. Poza tym o pięćdziesiąt metrów zostało wydłużone torowisko portowych żurawi, a także do 800 m2 zwiększono powierzchnię placu parkingowego. Patrząc na skalę projektu konieczne było także ruszenie sporej ilości instalacji, i rzeczywiście całkiem sporo zrobiono w tym obszarze. Znacznie rozbudowano sieci kanalizacyjne, deszczowe i wodociągowe, ale także elektryczne oraz gazowe. Na placu składowym na kontenery powiększono też miejsce przeznaczone na przechowywanie materiałów niebezpiecznych, aktualnie jego powierzchnia będzie wynosić ponad tysiąc metrów kwadratowych.